Kilpailumuoto

3D-Cup kilpailussa ammutaan kolmen liiton sääntöjen mukaan kolme kilpailua 3D -maaleihin sekä lopuksi finaalikilpailu. Ensimmäinen osakilpailu, jonka isäntänä toimii SJAL, ammutaan Riihimäellä ja tällöin käytössä on SJAL kilpailusäännöt.



Seuraavaksi siirrytään Turun Lemuun, jolloin isäntänä on VSJM ja ammutaan FFAA sääntöjen mukaan yhden nuolen Hunter kilpailu.

Kolmantena isäntänä toimii SJML jonka kilpailu ammutaan Oulunsalossa ja edelleen noudatetaan isännän sääntöjä eli ammutaan Jousimetsästysliiton sääntöjen mukaisesti.

Finaalikilpailun isäntänä toimii Keuruun Jousi. Finaaleissa ammutaan ensin alkukilpailu joka on aivan normaali 3D-kilpailu, käytössä ovat SJML säännöt jonka jälkeen ammutaan itse finaalit.

Kaikista neljästä yllä mainitusta osakilpailusta ampujan on mahdollista kerätä 3D-Cup -pisteitä seuraavalla tavalla:

  • 30 pistettä - sarjan voittaja
  • 28 pistettä - 2 sija
  • 26 pistettä - 3 sija
  • 25 pistettä - 4 sija
  • 24 pistettä - 5 sija ja näin 1 pisteen välein

Aselajisarjoja on kolme:

  • Talja, johon myös tähtäinjouset kuuluvat
  • Barebow
  • Vaistojousi

Jokaisessa yllämainitussa aselajisarjassa on kaksi luokkaa, joilla on sekä väline-eroja että maalit SJML ja finaaliosakilpailuissa: Kilpasarja ampuu vain taulukärjillä kun taas metsästyssarja ampuu annetut leikkuri/bluntti/liikkuvat rastit normirastien lisäksi. Tarvittava välineistö tulee selviämään kisakutsuista. SJML kilpailuissa kilpasarjalaisilla ei myöskään ole minimipaunarajaa.

3D-Cup pisteet lasketaan näiden neljän osakilpailun jälkeen yhteen (max. 4 x 30p = 120p) ja saman aselajin neljä parasta molemmista sarjoista (metsästys ja kilpasarja) pääsevät finaaliin. 
Mikäli sarjassa ei ole riittävästi ampujia (4 tai enemmän), voidaan aselajin finaaliin ottaa suuremmasta sarjasta ampujia mukaan niin että finaalissa on mukana 8 ampujaa. 
Finaalissa kaikki 8 ampujaa ampuvat 8 maalia, yhden nuolen per maali ja seuraavalle kierrokselle selviää 4 parasta, pisteet ovat koko ajan kumuloituvia. Jälleen ammutaan kierros, tällä kertaa 4 maalia ja selvitetään sijat 3 ja 4, kun taas 2 parasta jatkaa loppuotteluun. Loppuottelussa ammutaan vielä 4 maalia kummankin kilpailijan toimesta ja Voittaja on se jolla on lopussa eniten pisteitä.

Jos ampujille tulee tasatulos, ampuvat tasapisteissä olevat ampujat yhden nuolen osoitettuun maaliin ja mitataan lyhin etäisyys kilpailun johtajan määrittämästä keskipisteestä.

Pisteet finaalissa katsoo kilpailun johtaja, jolla on apunaan kirjuri sekä ampujien nimeämä juryn jäsen, esim. ampuja joka ei ole mukana finaalissa, mainitut kolme henkilöä yhdessä.

Finaalin voittaja jokaisesta sarjasta saa itselleen vuodeksi kiertopalkinnon johon kaiverretaan voittajan nimi/sarja/vuosi.

Tarkemmin eri liittojen kilpailusäännöistä:

LiittoLinkki sääntöihin
FFAAFFAA Jousiampujan käsikirja päivitetty 2017
SJALKansalliset säännöt 2.5.2019.pdf
SJMLSJML Cup 2019 säännöt