Taljapyörien ajoitus kohdilleen

Taljajousen perussäätöihin kuuluu pyörien synkronointi. Pyörien tulee liikkua samanaikaisesti, jotta nuoli voi lähteä puhtaasti jousesta. Osaatko sinä tarkistaa ja korjata pyörien ajoituksen?

Taljapyörien ajoitus on tarkistettava aika-ajoin kaikissa 2-cam- ja cam&1/2-pyörillä varustetuissa jousissa. Jos ajoitus on pielessä, nuolen perä lyö lähtiessään ylös tai alas riippuen siitä, kumpi pyörä kulkee edellä. Siksi on tärkeä saada pyörät synkroniin.

Ajoitus tarkistetaan helpoiten vertaamalla pyörien stoppareiden asentoa suhteessa kaapeleihin. Jousi vedetään aluksi täyteen vetoon, jonka jälkeen hitaasti lähdetään liu'uttamaan vetoa löysemmäksi. Optimitilanteessa sekä yläpyörän että alapyörän stoppari irtoaa kaapelista täsmälleen samalla hetkellä (kuvat oikealla).

Pyörien asennon tarkkailussa kaveri tai peili on avuksi.

Alla on havainnollistettu kuvin tilanteet, jossa pyörät kulkevat eri tahdissa. Esimerkkipyörä on Hoytin cam&1/2 plus. Kuvat voi klikata suuremmiksi.
 

Vasemmanpuoleisessa tilanteessa yläpyörä on lähtenyt täydestä vedosta löysättäessä ensimmäisenä liikkeelle.Oikeanpuoleisessa tilanteessa taas alapyörä edistää reilusti.

 

Ajoituksen korjaaminen


Pyörien ajoitus korjataan lisäämällä tai poistamalla riittävästi kierteitä jommastakummasta kaapelista. Joskus kaapelin kääntäminen puolella kierroksella voi vaikuttaa tilapäisesti enemmän kuin koko kierroksen kääntäminen. Syynä tähän on se, että kaapelin pää ja suojapunokset ovat taipuneet pyörän muotoon. Tilanne yleensä korjaantuu kuitenkin, kun jousella ammutaan muutaman kerran.

Alla olevissa kuvissa on havainnollistettu oikea korjaus eri tilanteissa. Huomaathan, että pyörät ovat kuvissa lepoasennossa.

Kun yläpyörä edistää, korjataan ajoitus lisäämällä nuolen osoittamaan kaapeliin kierteitä. Sama vaikutus toki saadaan, jos otetaan toisesta kaapelista kierteitä pois. Kun alapyörä kulkee edellä, kierteitä lisätään nuolen osoittamaan kaapeliin. Vaihtoehtoisesti voi ottaa toisesta kaapelista kierteitä pois.

 

 Teksti ja kuvat: Anne Lantee

Optimaalinen tilanne, jossa pyörät toimivat samaan aikaan.