Vartalon asento

Vartalon asento luo perusten muille tekniikan osa-alueille.

  • Jalka-asento:
    • Suorassa linjassa taustaa kohden (lähtökohta, voidaan poiketa perustelluista syistä)
    • Hartioiden levyinen jalka-asento
    • Jalkaterät hieman auki lantioon nähden
    • Painopiste nilkan etureunaan (60% / 40%). Oppilaan on kyettävä nousemaan varpailleen.
    • Jalat painetaan suoriksi (ei täysin lukkoon)
  • Lantion asento:
    • Lantio linkittää ylävartalon alavartaloon ja luo pohjan keskivartalon hallinnalle.
    • Lantio ”käännetään” ylävartalon alle (hyvä harjoitella peilin edessä)

Ylävartalon asento (samalla varmistetaan, että jalka-asennot ja lantion asennot ovat kunnossa):

  • Ylävartalon asento:
    • Rintakehän tiputtaminen vatsalihaksia käyttämällä (tarkista rintarangan asento)
    • Vatsalihaksiin jää lievä jännitys
    • Tarkistetaan, että rintaranka on kohtuullisen suora takaapäin katsottaessa 
    • Rintakehän asennon pitää säilyä vaikka kädet nousevat ammunta-asentoon.