Alkulämmittelystä enemmän irti?

 

Onko alkulämmittely vain välttämätön paha, joka on tehtävä ennen varsinaisia harjoitteita, peliä tai kilpailusuoritusta, kysyy fysioterapeutti Tommi Kase.

Mikä onkaan tavallisempi näky jousiammunnan kisakentillä, kuin taljajousimies marssimassa kisaviivalle ilman minkäännäköistä alkulämmittelyä. Yksi lajimme helmasynneistä on alkulämmittelystä luistaminen.

Turun Kuntoutus ORTONissa fysioterapeuttina toimiva Tommi Kase on lanseerannut ajattelua aktivoivasta alkulämmittelystä. Siinä ideana on alkulämmittelyn rakennetta, sisältöä ja tekniikoita suunnittelemalla jalostaa lämmittelystä oheisharjoitus, joka kehittää tehokkaasti ja monipuolisesti urheilijan ominaisuuksia.

Aktivoiva alkulämmittely rakentuu erilaisista osioista, joilla kaikilla on omat kohdistetut tavoitteensa. Osioiden määrä ja sisältö voi vaihdella lajin ja harjoittelukauden tavoitteiden mukaan. Osioita voivat olla esimerkiksi hengitys- ja verenkiertoelimistöä aktivoivat harjoitteet, hermo-lihasjärjestelmää aktivoivat harjoitteet, jotka parantavat muun muassa motoriikkaa, koordinaatiota ja optimoivat vireystilaa, kehonhallinnan harjoitteet, jotka kehittävät lihasten ja nivelten liikehallintaa ja tasapainoa, ja dynaamisen liikkuvuuden harjoitteet, jotka avaavat ja kehittävät lajin vaatimia liikeratoja lihasten ja nivelten osalta.

"Etukäteen suunnitellulla ja ajatuksella rakennetulla, teemaltaan vaihtelevalla ja hyvin ohjatulla aktiivisella alkulämmittelyllä saadaan urheilija viritettyä juuri oikeaan fyysiseen ja psyykkiseen vireystilaan. Aktivoiva alkulämmittely on erinomainen valmentajan ja urheilijan apuväline, jolla pystytään lisäämään harjoittelun tehokkuutta, laatua ja mielekkyyttä, optimoimaan lajiharjoitusta sekä vähentämään urheiluvammoja", Tommi Kase toteaa Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n (LiikU) Liikkeelle-lehdessä.

Ideoita alkulämmittelyn koostamiseksi voi katsoa NeoSairaalan videosta alta ja lisätä mukaan jousiammunnan lajinomaisia liikkeitä.