3D-jousiammunta

Lajin sisällä 3D-jousiammunnasta käytetään lyhyempää muotoa 3D-ammunta.

 
Mukana jouset: taljajousi, vaistojousi ja pitkäjousi, myös Suomessa vähemmän käytetty instinctive, joka muistuttaa ulkoisesti lähinnä vaistojousta.
 
Ammuntamatka ja taulukoko: taljajousella 10-45 metriä, muilla jousilla 5-30 metriä. Etäisyydet ovat aina arvioitavia. Taulut ovat oikean kokoisia eläinhahmoja, joiden koko vaihtelee eläinlajin luonnollisen koon mukaisesti. Eläimiin on piirretty urat 11 pisteen, 10 pisteen ja 8 pisteen osuma-alueille, loppuosasta eläintä saa 5 pistettä (poislukien sarvet, sorkat yms.) Pistealueiden koko vaihtelee eläimen mukaan, pyöreät alueet 11 ja 10 voivat olla kooltaan pienimmillään 2 cm.
 

Kilpailun eteneminen

 
Alkukilpailu: 96 nuolta, kahden päivän aikana 24 + 24 rastia arvioitavilta matkoilta, joka rastilla ammutaan kaksi nuolta. Ampujat liikkuvat maastossa neljän hengen ryhmissä.
 
Pudotuskierroksille mukaan pääsee: 16 parasta (8 parasta joukkuetta)
 
Pudotuskierrokset: 1/8 (12 rastia), 1/4 (8 rastia), välierät (4 rastia) ja mitaliottelut (4 rastia), kaikilla pudotuskierroksilla ammutaan yksi nuoli per rasti, kaikki matkat ovat arvioitavia.
 
1/8-kierrokselta jatkoon pääsee kahdeksan parasta tulosta ampunutta ampujaa. Vastaavasti puolivälieristä selviää neljä parasta tulosta ampunutta ampujaa välieriin. Puolivälieräkierroksen tuloksen mukaisesti paras ampuja ampuu välieräottelun neljättä ampujaa vastaan, kakkonen kohtaa kolmannen. Vasta välierät ja mitaliottelut ammutaan vastakkain mies miestä vastaan -periaatteella.
 
Maastoammunnan tapaan myös 3D-ammunnassa pudotuskierroksille osallistuvat kilpailijat järjestetään tulosluetteloon viimeisimmän pudotuskierroksen tuloksen perusteella.
 
Mitaliottelut: 4 rastia, joiden etäisyys on arvioitava. Finaalirataa muutetaan jatkuvasti otteluiden välillä, jotta kukaan kilpailijoista ei saisi etäisyyksiä esimerkiksi joukkuekaverilta tietoonsa. Kullakin rastilla ammutaan yksi nuoli, joten mitalien kohtalo on neljän nuolen varassa.
 
Ampujan käytettävissä oleva aika kilpailussa: Alkukilpailussa 90 sekuntia/2 nuolta, pudotuskierroksilla ja mitaliotteluissa 60 sekuntia per nuoli. Aika alkaa siitä, kun ampuja asettuu ammuntapaikkaa osoittavalle paalulle ja siten sisältää matkan arvioimiseen kuluvan ajan.
 
Joukkuekilpailu: Joukkueen muodostavat alkukilpailun perusteella maan paras taljajousi-, vaistojousi- ja pitkäjousi- (tai instinctive-)ampuja. Joukkuekilpailun pudotuskierroksille selviytyy 8 parasta joukkuetta, jotka ampuvat 8 rastia selvittääkseen välieriin etenevät joukkueet. Alkukilpailun voittanut joukkue kohtaa kahdeksannen jne. Jokaisella rastilla jokainen joukkueen jäsen ampuu yhden nuolen. Ottelun voitto ratkeaa osuma-arvojen yhteistuloksen perusteella. Välierissä ja mitaliotteluissa rasteja on 4.